Vijenac 673 - 674

Glazba

Uz festival Diapason, HGZ, 20–22. studenoga

Široki dijapazon

Jakša Zlatar

Zagreb je u posljednjim tjednima studenog bio grad pijanizma. Nakon koncerta Jevgenija Kisina i pijanističkog dua Kholodenko-Gugnin, u HGZ-u je od 20. do 22. studenoga, zahvaljujući udruzi Diapason i njezinu voditelju Srđanu Čaldaroviću, održan 9. festival sa tri pijanistička koncerta.

Na prvom koncertu predstavio se Klavirski duo Ivančić / Cikojević s djelima klasičnog repertoara za dva klavira: Varijacije na Haydnovu temu op. 56b J. Brahmsa, L´embarquement pour cythere F. Poulenca, Scaramouche – suitu za dva klavira op. 156b D. Milhauda te plesna suita B. Papandopula – Horoskop. Uigrani, zaokupljali su pozornost slušatelja pomno usklađenim dinamičkim i agogičkim nijansama. Brahmsova skladba pomno je tonski te izražajno gradacijski vođena, dok su Poulencove i Milhaudove minijature oblikovane s iznimnim senzibilitetom za kolorit francuskih majstora. Papandopulo je, kao posebno iznenađenje, bio popraćen baletnim točkama polaznica Škole suvremenog plesa Ane Maletić, što je izvedbi dalo posebnu draž. Duo Ivančić / Cikojević usklađujući izvedbu do najmanjeg detalja predano radi na svom repertoaru te vjerujemo da ćemo ih još češće slušati na domaćim i inozemnim podijima.

Pijanistica Mia Miljković Đuzel, na drugom je recitalu prezentirala svoj virtuozitet i muzikalnost. Mozartova Sonata u D-duru, K. 311, isticala se arabeskama pasaža i pjevnošću sporog stavka. Bez pretjerivanja u agogici Mozartova je dramatika prikazana šarmantno i decentno. Beethovenova Sonatu quasi una fantasia, op. 27, br. 2, bila je interpretirana u skladu s tradicijom. Uvodna mirna fantazija prikrivala je punktiranim ritmom skrivenu dramu, te je nakon majstorski oblikovanog drugog stavka, slijedio treći razigranog virtuoziteta.

 U drugom dijelu koncerta, pijanistica je Scherza u h-molu i b-molu Frederica Chopina, ispričala na nov i svjež način. Uz Nocturna u e-molu, op. posth i u c-molu, op. 48 br. 1. moguće je primjetiti da Nocturno u c-molu obilovao agogikom u mirnom A-dijelu, zbog čega je bio narušen kontrast sa završnim dramatskim dijelom.

Na trećem koncertu je Vyacheslav Gryaznov, „čarobnjak tehnike“ ostvario vatromet virtuoziteta. U programu koji se mahom sastojao od obrada ruskih skladbi, Gryaznov je svoju izuzetnu tehniku posvetio osobnim kreacijama. U jedinoj izvornoj skladbi, Bachovoj Engleskoj suiti u a-molu, u tempima preludija i gigue svakako je pretjerao. Bez obzira koliko su Gryaznovljeve transkripcije umjetničke, one odista pokazuju vrhunski virtuozitet, što se napose primjetilo u izvedbama Talijanske polke Rahmanjinova i Glinkinoj Valcer-fantaziji. Na programu su bile i obrade Griegove suite Peer Gynt, Nocturna za gudački kvartet br. 2 Aleksandra Borodina, Cvjetni valcer iz baleta Orašar P. I. Čajkovskog te Rahmanjinovljeva Romanca.

Zanimljivo, pijanist se u dodacima okrenuo izvornim skladbama: Rahmanjinovu (Preludij u g-molu, op. 23, br. 5 i Etidi-slici u es-molu, op. 39, br. 5) te Chopinu (Etida op. 10, br. 1, u C-duru), zbog čega sa žaljenjem primjećujem kako je recital mogao biti koncipiran od izvornih skladbi, a dodaci od obrada. Time bi njegov nastup bio još efektniji.

Želimo organizatoru i nadalje mnogo uspjeha jer su njegovim nastojanjem grad Zagreb i Hrvatska bogatiji za izvrsne glazbene doživljaje.

Vijenac 673 - 674

673 - 674 - 19. prosinca 2019. | Arhiva

Klikni za povratak